RESFOTO.PLRESFOTO.PL RESFOTO.PLRESFOTO.PLRESFOTO.PLRESFOTO.PL

Jak zrobić naprawdę ostre zdjęcie?

Wielu fotografów marzy, żeby ich zdjęcia były "ostre jak żyleta" - jak to się mawia w fotograficznym slangu. Ostrość to często wyznacznik jakości danego zdjęcia, na którą ma wpływ kilka czynników.

 

Czas naświetlania

Podstawowym czynnikiem wpływającym na ostrość naszego zdjęcia jest sam Fotograf i odpowiednie dobranie czasu otwarcia migawki. Ma to znaczenie przede wszystkim przy "fotografowaniu z ręki". Przyjmuje się wtedy, że czas naświetlania nie powinien być dłuższy niż odwrotność ogniskowej obiektywu. Przykładowo fotografując obiektywem 100mm z aparatem Canon APS-C, nasz czas naświetlania nie powinien być dłuższy niż 1/160s. Dlaczego nie 1/100? W tym przypadku musimy uwzględnić wielkość matrycy, aby uzyskać rzeczywistą długość ogniskowej obiektywu. Dla matryc APS-C Canona krotność wynosi 1.6. Mnożąc krotność matrycy i ogniskową obiektywu otrzymujemy 160mm, stąd czas 1/160s.

Stosując zasadę 1/f ograniczamy wpływ mikro drgań, które sami powodujemy, chociażby z samego oddechu czy drgań rąk.

Odpowiednie trzymanie aparatu

Stabilne trzymanie aparatu przy fotografowaniu z ręki to kolejny warunek ostrych zdjęć. W tym celu najlepiej mocno stanąć na ziemi oraz poszukać oparcia np. o ścianę, drzewo, jakiejś podpórki. Robiąc zdjęcia z niższej perspektywy można uklęknąć czy wręcz położyć się na brzuchu. Korzystając z wizjera dobrze jest trzymać łokcie dociśnięte do tułowia a przy samym wciskaniu spustu migawki można także wstrzymać oddech.

Stabilizacja obrazu

Niektóre obiektywy lub body mają wbudowaną stabilizację obrazu. Wydajność tej stabilizacji zależy od zastosowanych układów w naszym sprzęcie. Zazwyczaj im droższy sprzęt oraz im wyższa generacja stabilizacji obrazu, tym układ jest bardziej efektywny. To przydatna opcja zawłaszcza przy robieniu zdjęć teleobiektywami. Pamiętaj jednak, że stabilizacja ma tylko nas wspomagać i nie zastąpi statywu.

Statyw

Tripod to podstawa naprawdę ostrych zdjęć. Przede wszystkim eliminuje mikro drgania, które powoduje sam fotograf, trzymając aparat w rękach. Dodatkowo umożliwia nam wybieranie dowolnie długich czasów naświetlania. Ułatwia także kadrowanie np. otrzymanie idealnie prostego horyzontu na naszych fotografiach krajobrazowych. Pamiętajmy jednak, że statyw musi być odpowiednio dobrany do naszego zestawu fotograficznego. Tylko stosowanie stabilnego tripodu, który ma odpowiednią nośność, daje nam gwarancję nieporuszonych zdjęć.

tripod

Tripod czy monopod?

No tak, ale jest jeszcze monopod - dużo lżejszy i jednocześnie poręczniejszy. Po co zatem nosić ze sobą ciężki statyw? Monopod nie zastąpi nam statywu. Pozwala jedynie nie znacznie wydłużyć czas otwarcia migawki. Jeżeli jednak nie możesz zabrać ze sobą klasycznego statywu a posiadasz monopod, to na pewno warto zabrać go ze sobą.

Wyzwalanie migawki

Wyzwalanie migawki wydaje się czynnością nie wpływającą na ostrość zdjęcia. Nic bardziej mylnego. Wciskanie przycisku powoduje drgania, podobnie jak podnoszenie lustra i otwarcie samej migawki. Fotografując z użyciem statywu możemy w bardzo prosty sposób zminimalizować wpływ tych dwóch czynników. Przede wszystkim warto kupić wężyk spustowy lub radiowy wyzwalacz, jeżeli twój aparat pozwala na ich stosowanie. Jeżeli jednak jesteśmy w plenerze a nie mamy przy sobie wężyka czy wyzwalacza, możemy użyć samowyzwalacza. Najlepiej z 10-sekundowym opóźnieniem tak by maksymalnie obniżyć wpływ drgań powstałych przy naciśnięciu spustu migawki.

Blokowanie lustra podniesionego

Jedną z bardziej przydatnych funkcji firmware aparatu jest blokowanie lustra podniesionego. Przy pierwszym naciśnięciu spustu migawki podniesie się lustro i zostanie zablokowane. Kolejne naciśnięcie do końca spustu wyzwala migawkę, po czym lustro opada do swojej pierwotnej pozycji. Korzystając z tej funkcji ograniczymy mechaniczne drgania powstałe przy samym podnoszeniu i opadaniu lustra.

Możemy korzystać także z różnych kombinacji np. samowyzwalacz z 2-sekundowym opóźnieniem, wężyk spustowy/wyzwalacz radiowy i blokada lustra. Wciskając spust wężyka/wyzwalacza włączamy samowyzwalacz i podnosimy lustro. Po czasie, który ustawiliśmy na samowyzwolenie, migawka zostanie wyzwolona a na końcu lustro zostanie opuszczone.

Obiektyw

Obiektyw charakteryzuje dana ostrość będąca wyznacznikiem jakości obrazu, który możemy za jego pomocą otrzymać. Im lepsza ostrość tym więcej szczegółów materiał światłoczuły będzie w stanie zarejestrować. Jednak każdy obiektyw charakteryzuje się pewnym stopniem rozmycia obrazu. Zazwyczaj sprzęt z "górnej półki" ma lepszą czy nawet dużo lepszą ostrości w porównaniu do tańszych propozycji producentów obiektywów.

Przysłona

Jak już wyżej wspomniano, każdy obiektyw ma swoją charakterystykę ostrości. Jeśli to możliwe, fotografując wybieraj optymalną przysłonę, dla której obiektyw jest najostrzejszy. Ale skąd wziąć tę wartość? Wystarczy samemu wykonać kilka fotografii na różnej przysłonie i porównać ostrość na monitorze swojego komputera.

Czułość ISO

Optymalne fotografowanie to najniższe wartości ISO. Im większe ISO tym większy szum cyfrowy. Jednocześnie matryca naszego aparatu zarejestruje mniej szczegółów i pogorszy się dynamika tonalna zdjęcia. Dodatkowo w procesie odszumia zdjęcia, w odpowiednim oprogramowaniu, utracimy część zarejestrowanych informacji. Większy szum wymaga większej ingerencji w zdjęcie przy usuwaniu szumu - zdjęcie będzie bardziej "rozmyte".

Postprodukcja fotografii cyfrowych

Jeżeli fotografujesz w rawach musisz pamiętać, że surowe pliki wymagają od nas minimum poświęconego czasu na odszumianie i wyostrzanie. Natomiast .jpg są już przetworzone przez firmware aparatu - odszumione i wyostrzone o wybraną wartość. Jednak zmieniając wielkość obrazka należy obrazek wyostrzyć np. przygotowując je do publikacji w Internecie.

O autorze
Magda Chudzik
Autor: Magda Chudzikwww: http://www.magdachudzik.pl
Fotograf, grafik komputerowy ze specjalnością web design oraz fanka nowych technologii. Lubi minimalizm w fotografii i grafice. Laureatka wielu konkursów fotograficznych. Fotografuje głównie w południowej Polsce i północnej Słowacji. Inspiracji do tworzenia szuka zarówno w mieście, jak i w przyrodzie.

Kreacja: Magda Chudzik | Wdrożenie: Monika Płuska